lauantai 20. huhtikuuta 2019

Rento pääsiäinen on paras pääsiäinen

Terkkuset täältä mökkimaisemista!
Mä olen sitä mieltä, että pääsiäinen on vuoden paras juhla. Koska pääsiäisenä ei tarvitse ottaa mitään paineita. Saa olla vaan ja nautiskella kaikessa rauhassa. Vieraita saa kutsua kylään, jos haluaa. Tai sitten pyhiä voi viettää ihan vain perheen kesken chillaillen. Sisustukseenkaan ei tarvitse liiemmin panostaa. Riittää kun oksaan sujauttaa pääsiäismunan tai kaksi. Mökillä ei tarvitse stressata pukeutumisestakaan. Saa hiihdellä kaikessa rauhassa verkkareissa ja villasukissa. Lomaa on niin paljon, että ehtii rentoutua kunnolla. Voi lähteä merelle, jos pientä seikkailua halajaa. Saa syödä karitsaa, parsaa ja pavlovaa. Tai ihan mitä vaan! Pääsiäinen on niin <3 <3 <3

Tässä kymmenen kuvaa meidän pääsiäisestä.











Olisi kiva kuulla mitkä asiat on sun mielestä parasta pääsiäisessä. Laitathan postia tulemaan kommenttiboxin puolelle. 

Aurinkoinen lankalauantai on kääntymässä jo iltaan. On aika siirtyä saunan lauteille leppeistä löylyistä nauttimaan. Kevätilta, puusauna ja oma perhe lähellä. Enempää en tältä ehtoolta kaipaa. 

Ihanaa iltaa sullekin <3

-Teija-

lauantai 16. maaliskuuta 2019

Hyvinvoinnin ABC





Miten minusta tuli parempi versio itsestäni? Tätä monet tuttavani ovat kyselleet kuultuaan elämäntaparempastani ja yli kymmenen kilon painonpudotusurakastani. Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, sillä itselle sopivan painon saavuttaminen ja sitä kautta hyvä olo on monen tekijän summa. Pelkkä liikunnan lisääminen ei riitä, mutta ei pelkkä terveellinen ravintokaan. Eivät myöskään molemmat yhdessä, sillä hyvään oloon tarvitaan myös elämästä nauttimista. Liian tiukalla ja kurinalaisella elämällä nuttura kiristyy ja olotilasta tulee sietämätön niin itselle kuin kanssaeläjillekin.

Liikkumisessa tärkeää on löytää itselle sopiva liikkumismuoto. Minä pidän itseni kunnossa kävelemällä. Kävelen joka päivä 1-1,5 tuntia ja viikon aikana kilometrejä kertyy keskimäärin 60. Minun ei tarvitse enää pakottaa itseäni lenkille, päivittäisistä reippailuista on tullut terapiaa, jota ilman en osaa enää olla.

Elämässä pitää olla myös nautintoja. Osa niistä liittyy edelleen herkkuihin, mutta nykyään saan suurta nautintoa myös kaikesta kauniista ympärilläni. Leikkokukat, kynttilät tai vaikkapa uudet tyynynpäälliset voittavat palan herkullisintakin kakkua mennen tullen. Myös lukemisesta ja lenkkien aikana kuuntelemistani äänikirjoista nautin suunnattomasti. Olen viime kuukausien aikana kuunnellut monia hyviä kirjoja, joista olen saanut potkua elämäntaparemppaani. Jos et ole vielä lukenut Aki Hintsan Voittamisen anatomiaa, suosittelen, että hankit tuon kirjan käsiisi. Siihen on paketoitu kaikki olellinen, mitä jokaisen meistä on hyvä tietää niin henkisestä kuin fyysisestäkin hyvinvoinnista ja niiden vaikutuksesta elämänlaatuun.


Ravinnosta vielä sananen. En toki ole ravintoterapeutti tai life coach, mutta monia vääriä valintoja tehneenä, minulla on nyt aavistus siitä, mitä hyvä ja tasapainoinen syöminen itselleni tarkoittaa. Mikä on se määrä ruokaa, joka riittää pitämään minut kylläisenä, mutta ei altista enää ylipainolle. Päivääni kuuluu kolme pääateriaa; aamiainen, kasvispainotteinen lounas ja päivällinen sekä kaksi välipalaa. Aamuysiltä nautin rahkan ja iltaseiskalta pienen iltapalan, joka on usein pala ruisleipää keitetyn kananmunan kera tai maustamaton jogurtti, jonka joukkoon sujautan marjoja tai hedelmäpaloja. Liiallista hiilihydraattien määrää pyrin välttämään ja rasvaisia tuotteita käytän kohtuudella. Tällä reseptillä olen onnistunut pitämään painoni tasapainossa. Yhtään karistettua kiloa ei toistaiseksi ole tullut takaisin.

Perhe, läheiset ja hyvät ystävät. Myös tärkeät ihmissuhteet ja niiden hyvä hoitaminen ovat osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kun ympärillä on rakastavia ihmisiä, jotka ovat tukena elämän merellä, eivät vastoinkäymisetkään tunnu ylitsepääsemättömiltä. Ja vastaavasti ilon hetkellä on ihana jakaa onnen tunne niiden ihmisten kanssa, jotka ovat sydäntä lähellä ja arjessa vahvasti mukana.

Mistä elementeistä oma hyvinvointisi koostuu? Olisi kiva jatkaa vielä keskustelua ja vaihtaa ajatuksia kommenttiboxin puolella. Laitahan postia tulemaan :)

Oikein ihanaa ja rentouttavaa viikonlopun jatkoa! Vaikka keli on mitä on, niin iloitaan siitä, että sade edistää kevään tuloa ja saa viimeisetkin lumikinokset sulamaan.


-Teija-





sunnuntai 24. helmikuuta 2019

Muistoja Meloneraksesta

Hola chickas y chicos!












Vietimme viime vuosien tapaan tämänkin hiihtoloman Kanarian auringon alla. Costa Melonerasissa, lomakohteessa, josta on tullut ikisuosikkimme. Päivät soljuivat leppoisasti ihanan hotellimme, Lopesan Baobabin uima-allasalueilla nautiskellen ja iltaisin suuntasimme Melonerasin kauniille rantabulevardille nauttimaan hyvästä ruoasta ja juomasta. Iltatuokiot rantakadun varrella olivat taianomaisia. Ne hetket, kun aurinko painui mailleen helteisen päivän iltana, olivat tunnelmaa tulvillaan. Hämärän hiipiessä verkalleen ja rantalyhtyjen syttyessä, mieleni valtasi hyvä, lämmin olo. Enää ei tarvitse onnea etsiä. Onni on tässä ja nyt💞. 

-Teija-

p.s. Joko sinä olet ollut hiihtolomalla vai onko lomasi vielä edessä päin?

lauantai 26. tammikuuta 2019

Blondi tuli taloon

Tää otsikko ei varmaan oikein aukene nuorisolle, mutta uskon, että suurin osa teistä lukijoista on syntynyt ennen vuosituhannen vaihdetta, ja elänyt aikaa, jolloin tuo tv-sarja pyöri maikkarilla :-) Eli otsikon asiaan. Mä menin ja värjäsin hiukseni aikast blondiksi, kun en enää jaksanut katsella itseäni maantienharmaana hiirulaisena. Tässä sitä nyt ollaan ja totutellaan uuteen lookiin.



Saattaa olla, että kun juurikasvua alkaa puskemaan, olenkin lirissä. Mutta tällä hetkellä tämä uusi, aiempaa huomattavasti vaaleampi hiusväri tuntuu hyvältä. Hymyn huulille tuo myös se, että vihdoinkin olen löytänyt apua hiusongelmiini. Blogiani pitkään seuranneet saattavat muistaa, miten olen kärsinyt hiusten ohenemisesta jo vuosien ajan. Välillä tilanne on ollut parempi, välillä huonompi. Nyt syön lääkärin määräyksestä 100 mg Spironolactonea kerran päivässä ja lisäksi ravitsen hiusjuuriani ulkoisesti Rogainella. Tämä combo tuntuu todella toimivan! Hiukseni ovat vahvemman tuntuiset kuin aiemmin ja uutta hiusta tuntuu pukkaavan päänahan läpi ihan kiitettävästi. Olen niin onnellinen tästä muutoksesta parempaan suuntaan. Hiusten oheneminen alkoi stressaamaan syksyllä ihan toden teolla. Ajattelin, että tätä menoa mulla ei ole kohta karvan karvaa päässä.

Nyt riittää nämä löpinät itsestäni. Olisi kiva kuulla mitä teille kuuluu? Olen pitänyt vähän paussia blogimaailmasta, joten olisi kiva, jos päivittäisitte kuulumisianne kommenttiboxin puolelle.

Oikein ihanaa ja rentouttavaa viikonvaihdetta! Me lähdetään tänään pilkkikaverin ja kamujen kanssa rimpsalle, joten edessä on vähän normia vauhdikkaampi lauantai-ilta.

-Teija-

p.s. Onko siellä ruudun toisella puolella naisia, joilla on ollut vastaavia hiusongelmia kuin mulla? Jos, niin oletteko saaneet jostain lääkkeestä tai rohdosta apua hiuspulmiinne?